X
Annons
X
Fördjupning

Kyrkbänkskomfort – men VW:s gamling imponerar

Premium

Volkswagen Amarok är en av de populäraste lätta lastbilarna i Sverige. Med inredning som en personbil och stark, sexcylindrig turbodiesel kan den kanske rent av locka privatförare som egentligen inte behöver ett flak för jobbskubb.

Fronten och passagerardelen har nästan personbilsdesign. Men precis som nästan alla andra pickuper är Volkswagen Amarok byggd på en stålram och har bladfjädring bak.
Fronten och passagerardelen har nästan personbilsdesign. Men precis som nästan alla andra pickuper är Volkswagen Amarok byggd på en stålram och har bladfjädring bak. Foto: Anders Wiklund/TT

Skapade behov är alltid svåra att hantera. Således kan jag emellanåt övertyga mig själv om att en pickup vore perfekt för mig och min familj. Vi har ett torp som ligger lite oländigt till. Tänk så bra med fyrhjulsdrift och rejäl markfrigång. Få moderna suv-bilar är ämnade för verkliga expeditioner vid sidan av asfalten, men en robust pickup kommer att fixa biffen.

Sedan har vi detta med att frakta grejer – vem drömmer inte om ett flak att kunna kasta upp allehanda krafs på?

Fronten och passagerardelen har nästan personbilsdesign. Men precis som nästan alla andra pickuper är Volkswagen Amarok byggd på en stålram och har bladfjädring bak.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 11

Att hytten har fyra dörrar gör att flakytan blir mindre än på en klassisk pickup.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 2 av 11

Oerhört bekväma framstolar med många elektriska justeringsmöjligheter. Men dessa stolar är tillval och kostar svettiga 31 820 kronor.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 3 av 11

Nej, som ersättning för en vanlig suv funkar inte Amarok. Baksätet är trångt och obekvämt. Lämpar sig bäst för korta resor eller som bagageutrymme.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 4 av 11
Bild 5 av 11

Numera säljs Amarok enbart med sexcylindrig dieselmotor i Sverige. Provbilens motor levererar 224 hästkrafter, men det finns även versioner med 163 respektive 204.CAPTURED

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 6 av 11

Automatlåda med åtta växlar. Offroadknappen justerar antispinnssystemet för löst underlag och enklare klätterövningar.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 7 av 11

Ratten och instrumenteringen känns igen från Volkswagens personbilskatalog, anno cirka 2012.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 8 av 11

En störtbåge för syns skull som kostar 14 700 kronor i paket med likaledes kromblänkande tröskelrör.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 9 av 11
Foto: Daimler Bild 10 av 11
Foto: Sebastienmauroy.com Bild 11 av 11
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X