Kyligt bland hyllvärmarna

Det har aldrig funnits så många tidskrifter på den svenska marknaden som just nu. Men volym är ingen synonym på välmående, i en bransch som ser hur pengarna och läsarna splittras på för många händer – och i allt högre grad drar till internet.

Under strecket
Publicerad
Annons

Ni har alla hört att det är reklamboom, eller hur? Oavsett hur man mäter visar statistiken att 2006 var ett nytt rekordår. Enligt prognosen från Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, ökade reklamköpen i fjol med drygt 9 procent.
Samma siffra visade Sifos reklammätningar, som redovisades i veckan, medan mediebyråernas statistik över de största reklamköparna, som kom i torsdags, noterade en uppgång med hela 18 procent.

Prognosen för 2007 pekar på en fortsatt uppgång, på preliminärt 6 procent. Det
borde alltså vara uppåt i de flesta medie-företag, men det är det inte. I tidskriftsbranschen börjar snarare oron sprida sig på allvar.

Annons
Annons
Annons