X
Annons
X
Recension

Ljusets magi – Friluftsmåleri från sent 1800-tal Kvinnorna som fångade grönskan i bild

Det handlar om dyrkan av luften och ljuset, om naturens lovsång och om grönskans oemotståndliga lockelse. Dagar som dessa, när hela Sverige ännu står i blom, är det kanske lätt att förstå. Även hårt drabbade pollenallergiker har svårt att hålla sig inomhus just nu.

Emma Löwstädt-Chadwick, Strandparasollen, Bretagne (Porträtt av Amanda Sidwall), 1880. Foto: Lars Engelhardt/Waldemarsudde

**I början av **1800-talet drabbades konsten av andnöd i de dammiga, mörka ateljérummen. Den drog ut på äventyr i det fria. Konstnärerna började fånga upp solstrålar och återkastade dem på nytt från sina ljusfyllda dukar. Friluftsmåleriet var fött!

Förlossningen skedde dock knappast på en dag. Det handlade om en utdragen och komplex process. Det gamla regelverket och genrehierarkierna utmanades av en nyvunnen frihet. Att måla i naturen ställde nya krav. Det mer skissartade blev också tidens evangelium. 1820-talets friluftsmåleri var dock bara förstadiet till den gradvisa upplösningen av former och intryckens herravälde som impressionisterna började ägna sig åt 50 år senare.

Emma Löwstädt-Chadwick, Strandparasollen, Bretagne (Porträtt av Amanda Sidwall), 1880.

Foto: Lars Engelhardt/Waldemarsudde Bild 1 av 4

Elisabeth Warling, Kvinnor i trädgårdsland, olja på duk, 1886. Olja på duk, 59 x 78.

Foto: Lars Engelhardt/Waldemarsudde Bild 2 av 4

Gerda Roosval-Kallstenius, Tvätterskor, Strandvägen, 1890.

Foto: Åmells Konsthandel Bild 3 av 4

Hilma af Klint, ”Sommarlandskap (Sommarkväll på Öland)”, 1888. Olja på duk.

Foto: Lars Engelhardt/Waldemarsudde Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X