Kvinnorna som ansågs "inkapabla på tankar"

De var populära under sin samtid. Ändå ignorerades de av konsthistorikerna och föll i glömska. Nu korrigerar Nationalmuseum sin samling genom att lyfta fram kvinnliga skulptörer.

Under strecket
Erika Josefsson/TT
Publicerad
Skulptören Ida Mattons porträtt av Matilda Hanström Brendt från 1891 finns i dag i Nationalmuseums ägo. Pressbild.

Skulptören Ida Mattons porträtt av Matilda Hanström Brendt från 1891 finns i dag i Nationalmuseums ägo. Pressbild.

Foto: Anna Danielsson
Sigrid Blombergs "Bebådelsen" var den första skulptur av en kvinnlig konstnär som Nationalmuseum köpte in. Under större delen av 1900-talet har den stått i magasin men nu går den att se i museets nya ljusgård. Pressbild.

Sigrid Blombergs "Bebådelsen" var den första skulptur av en kvinnlig konstnär som Nationalmuseum köpte in. Under större delen av 1900-talet har den stått i magasin men nu går den att se i museets nya ljusgård. Pressbild.

Foto: Linn Ahlgren
Annons

Skulptur ansågs länge vara en domän förbehållen de manliga konstnärerna. Det tunga  arbetet rymdes inte i förväntningarna på vad en kvinna skulle syssla med. Men under senare delen av 1800-talet utbildade sig även svenska kvinnliga konstnärer till skulptörer och blev också framgångsrika, något som dock inte – fram tills nu – synts i någon större omfattning på institutioner som exempelvis Nationalmuseum.

Där söker man just nu både efter skulpturer och berättelser om dessa kvinnor till en kommande utställning och bok, berättar intendenten Linda Hinners som gärna tar emot tips.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons