Annons

Kvinnor räds gymmet helt i onödan

Många kvinnor drar sig för att styrketräna med argumentet att de inte vill bli ”bulliga”. Visserligen ser vi idag fler kvinnor än någonsin inom till exempel styrkelyft, tyngdlyftning och crossfit, men många tror fortfarande att styrketräning bara är något för dem som vill bli stora och muskulösa. Jacob Gudiol förklarar varför alla kvinnor kan träna styrka regelbundet utan att behöva oroa sig för att bli grova.

Under strecket
Publicerad

Susanna Kallur är en av Sveriges bästa friidrottare de senaste 10 åren. Hon tränar, likt de allra flesta friidrottare, regelbundet styrketräning för att bli bättre i sin idrott.

Foto: ULF PALM/TT

Resultatet av tre månaders styrketräning för knappt 600 personer vars träning övervakades under varje träningspass.

Foto: COLOURBOX

Viva Schlasberg är golfproffs och tränar styrketräning som komplement till sin idrott. Hon utför en hel del tyngdlyftning och har även klarat kvalgränsen för att vara med i SM i tyngdlyftning.

Foto: PRIVAT

EM-kvalmatch i damhandboll mellan Slovenien och Sverige. Isabelle Gulldén är glad efter segern.

Foto: ALEKSANDAR DJOROVIC/TT

1. Använd inte det du ser i media som måttstock

En mycket vanlig missuppfattning är att man kommer att se ut på ett visst sätt om man utövar en viss sport. Folk tittar till exempel på elitlöpare och ser att de alla tenderar att vara väldigt smala med långa ben och tror att de kommer se ut på samma sätt om de börjar löpträna. Det som glöms bort är att elitidrottare inte bara är träningsprodukter utan de är lika mycket födda för att bli bra på den sport de utför (1).

Annons
Annons
Annons