Annons
Recension

En kvinnas röst Kvinnor på barrikaderna präglade Stockholm

Eva Andéns advokatbyrå går och röstar. Fotografi i utställningen ”En kvinnas röst” på Hallwylska museet.
Eva Andéns advokatbyrå går och röstar. Fotografi i utställningen ”En kvinnas röst” på Hallwylska museet. Foto: Göteborgs universitetsbibliotek

Kampen för kvinnlig rösträtt, som vanns för 100 år sedan i Sverige, är utgångspunkt för två olika utställningar om kvinnohistoria i Stockholm. På Hallwylska möter man pionjären Ebba von Eckermann, på Kulturhuset alltifrån Selma Lagerlöf till Marias enmansorkester.

Publicerad

Det tog tid innan kvinnor fick rösträtt i Sverige, och reformens 100-årsjubileum kan firas länge. Efter decennier av hårt opinionsarbete fattades ett första riksdagsbeslut 1918, ett andra 1919, och i riksdagsvalet 1921 kunde kvinnorna äntligen delta som fullvärdiga medborgare.

Ett par kvinnohistoriska utställningar som pågår just nu tar avstamp i jubileet. ”En kvinnas röst” på Hallwylska museet berättar om den äldsta dottern Hallwyl, Ebba von Eckermann som hon hette som gift.

Ebba von Eckermann i frigörelsens tid. ”En kvinnas röst ” visas på Hallwylska museet.

Foto: Jenny Bergensten, , Statens historiska museer Bild 1 av 4

”Kvarterets kvinnor”. Maria Johansson med sin enmansorkester på Sergels torg år 1972. Hon var gatumissionär, gatumusikant och spelade musik i det offentliga i ungefär 30 år.

Foto: Peter Knopp /TT Bild 2 av 4

Augusta Lundins syateljé vid Brunkebergstorg någon gång åren 1898–1902. Sömmerskor, proverskor och tillskärerskor i arbete. En springflicka står beredd med locket till en kartong som packas.

Foto: Okänd/Stockholms stadsmuseum Bild 3 av 4

Suzanne Osten under en repetition av ”Medeas barn” 1975.

Foto: André Lafolie Bild 4 av 4
Annons
Annons
Annons
Annons