Annons

Karoline Eriksson:Kvinnor kan – men kan Cannes?

FILMFEST Cannesfestivalen har gjort till sitt varumärke att visa nya filmer av samma hyllade manliga filmskapare om och om igen. Hur svårt kan det vara att plocka in några fler kvinnor, undrar SvD:s Karoline Eriksson. På onsdag öppnar årets festival.

Under strecket
Publicerad

Ur ”Marguerite et Julien” av Valérie Donzell, den andra film av en kvinnlig regissör som tävlar om Guldpalmen.

Regissören Maïwenn Le Besco. Hennes film ”Mon roi” ingår i Guldpalmstävlingen.

Foto: LIONEL CIRONNEAU/AP

Emmanuelle Bercots ”La tête haute”/”Standing tall” öppnar festivalen men visas utom tävlan. Det är andra gången under festivalens historia som invigninsfilmen har en kvinnlig regissör.

Foto: LUC ROUX/LES FILMS DU KIOSQUE

Två filmer av kvinnor i Guldpalmstävlingen blev facit när Cannesfestivalen offentliggjorde sitt uppdaterade program i slutet av april. Det är lika många som förra året, dubbelt så många som 2013.

Framför allt är det två stycken fler än 2012. Det var inte första året festivalen lanserade ett helmanligt startfält, men det var första gången man fick massiv kritik för det. Det började med att den feministiska aktivistgruppen La Barbe publicerade ett sarkastiskt öppet brev i dagstidningen Le Monde. Debatten gav eko i de flesta medier under festivalen.

Annons
Annons
Annons