Annons
X
Annons
X

”Kvinnor görs till offer”

Feminism som leder vilse. Tidningar och etermedier framställer kvinnor mer drabbade än de är och män blir oftast lyckligt lottade i rapporteringen. Men verkligheten ser inte ut så. Författaren Pär Ström har granskat fyra nyheter, som medier vänt upp och ned på för att kvinnor ska bli offer.

Svenska medier vinklar ofta nyheter så att kvinnor verkar mer ”drabbade” än de är. Därmed framstår män som mer lyckligt lottade än de är. Det går ibland så långt att medier påstår att kvinnor är värst drabbade när verkligheten är den rakt motsatta.

Tidningen Metro skrev nyligen över hela förstasidan: ”Sms-lån är den nya kvinnofällan”. I en ruta lyftes ett citat ur texten fram som särskilt viktigt: ”Det är framför allt unga kvinnor som tar de här lånen och inte kan betala igen dem”.

Men i det finstilta (som långt färre läser) framgick att kvinnornas andel av obetalda sms-lån är 44 procent. ”Kvinnofällan” är alltså en mansfälla.

Annons
X

Stockholm City utropade här­-om veckan över hela förstasidan: ”Tog sexbilder på sovande kvinna – frias”. Men i det finstilta framgick att förövaren inte friades utan fälldes. Visserligen inte för sexuellt utnyttjande, utan för sexuellt ofredande.

Men han fälldes, vilket är motsatsen till att frias. Tidningen vilseledde alltså, vilket felaktigt gav intrycket att rättsväsendet inte respekterar kvinnor.

Chefredaktören förstärkte detta med en krönika där han kallade domstolsutslaget för ”ett hån mot kvinnans integritet”.

Stäng

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Expressen publicerade en artikel med rubriken ”Dyrare bilförsäkring – för kvinnor”. I ingressen underströks hur drabbade kvinnor är med meningen: ”Kvinnor får betala mer än män för sin bilförsäkring”.

    Intressant nog fann man längre ned i artikeln att män totalt sett betalar mer än kvinnor för sina bilförsäkringar. Det är bara i åldrarna 45–55 år som kvinnor betalar mer. ”Dyrare bilförsäkring – för män” vore den korrekta rubriken.

    Den 28/1 sändes ett inslag om självmord i SVT:s Rapport. Det uppgavs att bland kvinnor i åldrarna 15–44 år är ökningen av självmordsförsök störst, att det är tre gånger så många unga kvinnor som unga män som försöker ta sitt liv och att antalet fullbordade självmord ökar bland unga kvinnor. Självmord utmålades alltså som ett kvinnoproblem.

    Vad Rapport ”glömde” att nämna är att antalet fullbordade självmord totalt sett är mer än dubbelt så stort för män som för kvinnor.

    Det är nästan fem gånger så vanligt att män i åldrarna 45–64 år begår självmord som att unga kvinnor (15–24 år) gör det. Just dessa unga kvinnor har lägst självmordsfrekvens av alla grupper – ändå utgjorde de fokus för hela inslaget.

    Nu har också SVT:s dramaserie ”Om ett hjärta” avslöjats som genusvinklad. Kritiken från hjärtläkare har varit svidande mot den bild som i teveserien målas upp av att kvinnor får sämre hjärtsjukvård än män.

    Jag skulle kunna ge fler exempel. Sverige har en feministiskt vinklad journalistik. Så här sa journalisten Annica Frisk till mig i en intervju:

    ”Det finns en väldigt, väldigt stor rädsla hos ledande medieföretag för att gå emot de feministiska strömningarna, och samma sak gäller journalistkåren. Vi har fått en subjektiv journalistik på området. Medierna har en jätteskuld för det snedvridna samhällsklimatet”.

    Detta är mycket allvarligt. Smyg­indoktrineringen ger inte bara svenska folket en felaktig verklighetsuppfattning, där mäns svårigheter sopas under mattan. Den mediala genusvinklingen snedvrider i förlängningen också sådant som forskning, politik och lagstiftning.

    Pär Ström, tankesmedjan Den Nya Välfärden, författare till boken ”Mansförtryck och kvinnovälde”.

    Annons
    Annons
    X
    Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X