Kvinnor driver på e-handel

Nu tar e-handeln revansch. Under årets två första månader ökade den 33 procent. Och det är kvinnorna som driver på. - Den stora skillnaden mot år 2000 är att kvinnor har börjat handla, säger Lennart Helgesson på Postorderföreningen.

Under strecket
Publicerad
Annons

För fyra år sedan var e-handeln glödhet. Bolag som Boxman och Boo.com öste in hundratals miljoner i dyra säljsystem och marknadsföring.
Sedan gick de i konkurs. Och
e-handeln dog.

Fyra år senare är en mer sund och vinstbaserad – till skillnad från riskkapitalbaserad – e-handel tillbaka.
– De senaste 16 till 18 månaderna har det varit den här boosten, säger Magnus Pettersson, försäljningschef på datornäthandeln Inwarehouse, noterat på NGM. På två år har aktien ökat runt 30 procent.
– Vi vänder oss främst till små företag, mellan 20 och 100 anställda, som handlar direkt på sajten. De stora vill ha info om produkterna direkt in i sina egna system, inköpen ska gå mer strukturerat. Men även där ökar det, säger Magnus Pettersson.
Svenska Postorderföreningens medlemmar, 45 företag varav många bedriver handel via internet, märker också av uppgången.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons