Annons

Kvinnoföretag behöver växa

Sverige har färre kvinnliga ­företagare än de flesta andra länder. –Förebilder är viktiga, sade jämställdhetsminister Nyamko Sabuni på ett seminarium härom­dagen. Regeringens satsning på ­ambassadörer och mentorer kan ge kvinnor råg i ryggen att satsa på eget. Men kvinnors ­företag behöver växa mera.

Uppdaterad
Publicerad

Hur skiljer sig kvinnors och mäns företagande åt? Den frågan diskuterades häromdagen på ett seminarium arrangerat av Entreprenörskapsforum. Rent allmänt gäller att kvinnors företagande är mer småskaligt, oftare konsumentinriktat och inte drar in de riktigt stora pengarna. Kvinnors företag växer heller inte lika mycket som manliga företagares, och kvinnor anställer i lägre grad än män, de är mer försiktiga och undviker risk.

Kvinnors företagande är också en jämställdhetsfråga, eftersom kvinnors begåvning måste tas tillvara och vi konkurrerar i en globaliserad värld, var ett av jämställdhetsminister Nyamko Sabunis budskap på seminariet.

Annons
Annons
Annons