”Ett eget rum”Kvinnliga vänskaper och nätverk i utsökta porträtt

Hanna Hirsch-Pauli, ”Konstnären Venny Soldan-Brofeldt”, 1886–87. Olja på duk.
Hanna Hirsch-Pauli, ”Konstnären Venny Soldan-Brofeldt”, 1886–87. Olja på duk. Foto: Hossein Sehatlou/Göteborgs konstmuseum

Under sent 1800-tal gjorde sig nordiska kvinnor ett namn i den av män styrda Parissalongen. På Waldemarsudde lyfts de nu fram ur glömskan i en utställning om deras gemenskap och samarbeten.

Under strecket
Publicerad
Mina Carlson-Bredberg, ”Självporträtt”, 1889. Olja på duk.

Mina Carlson-Bredberg, ”Självporträtt”, 1889. Olja på duk.

Foto: Lars Engelhardt/Prins Eugens Waldemarsudde
Peder Severin Krøyer, ”Ved frokosten”, 1893.

Peder Severin Krøyer, ”Ved frokosten”, 1893.

Foto: Den Hirschsprungske Samling
Helene Schjerfbeck, ”Självporträtt”, 1895. Olja på duk.

Helene Schjerfbeck, ”Självporträtt”, 1895. Olja på duk.

Foto: Vidar Lindqvist/Västra Nylands museum
Asta Nørregaard, ”I ateljén”, 1883. Olja på duk.

Asta Nørregaard, ”I ateljén”, 1883. Olja på duk.

Foto: Arthur Sand/Oslo universitet
Annons

Museichefen Karin Sidén och hennes medarbetare på Waldemarsudde har under årens lopp lyft fram många oförtjänt bortglömda kvinnliga konstnärskap. Så också denna gång. I "Ett eget rum – Konstnärsrollen under det sena 1800-talet” riktas ljuset än en gång mot epokens nordiska konst.

Med fokus på det överraskande stora antalet kvinnliga konstnärer som drog till Paris för studier berättar utställningen en för många okänd historia: om kvinnor som skaffade sig en position på den av män styrda konstscenen, om deras nätverk, samarbeten och gemenskap. Men också den mörkare delen om hur de som återvände till sina respektive hemländer kom att mötas av kritik eller ointresse och som en konsekvens av detta kom att glömmas bort.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons