Annons

”Fantastiske kvinder - Surreelle verdener” Kvinnliga surrealister lyfts fram på Louisiana

Frida Kahlo, ”Självporträtt med törnehalsband och kolibri”, 1940.
Frida Kahlo, ”Självporträtt med törnehalsband och kolibri”, 1940. Foto: Nathan Keay/TT

Nu när svenskar får resa till Danmark igen vore det synd att missa en rik presentation av ett trettiotal konstnärer som hamnat i skymundan av manliga konstnärer. Men också verk av väletablerade namn som Frida Kahlo.

Under strecket
Publicerad

Leonora Carrington, ”Självporträtt”, 1936-38.

Foto: Louisiana

Kay Sage, ”At the appointed time”, 1942.

Foto: Louisiana

Leonor Fini, ”Chtonian deity watching over the sleep of a young man”, 1946.

Foto: Louisiana

Frida Kahlo, ”Det lilla rådjuret”, 1946.

Foto: Nathan Keay/MCA_Chicago

Louise Bourgeois, Frida Kahlo och Meret Oppenheim är sedan länge inskrivna i den av män dominerade konsthistorien. I viss mån är också Toyen, Leonora Carrington och Dorothea Tanning är på väg att bli det. Resterande 25 konstnärer i denna töntigt betitlade Louisiana-utställning – skulle en utställning med manliga surrealister få titeln ”Fantastiska män”? – hör till de som skuffades ut i periferin men som under senare års något yrvakna revidering av konsthistorien nu börjat få sitt rättmätiga erkännande.

Den förminskande titeln till trots är det en mycket bra utställning som det danska museet och utflyktsmålet i Humlebæk fått till, i samarbete med Schirn Kunsthalle i Frankfurt. Inte helt invändningsfri – surrealiststämpeln känns ibland något krystad – och med några konstnärskap som inte håller hela vägen.

Annons
Annons
Annons