X
Annons
X
Recension

Föreställningen Kvinnlig smärta får röst och kropp i ny opera

Östersjöfestivalen inleds med den nyskrivna operan "Föreställningen", baserad på "Sal P" av Katarina Frostenson. Här utforskas kvinnligheten som maskerad i klinikens rampljus. Sven-David Sandströms musik undviker spektakulära utbrott, men snuddar vid sorgen hos själssårade divor, skriver Karin Helander.

Jeanette Köhn, Miriam Treichl och Katija Dragojevic. Foto: Martina Holmberg/Sveriges Radio

Tre kvinnor i ett väntrum. Snart ska de betraktas av fascinerade män, som vill se deras hysteriska anfall och förkroppsligade diagnoser. Platsen är mentalsjukhuset La Salpêtrière i Paris, där läkaren Charcot mot slutet av 1800-talet visade upp ”hysterikor” för inbjudna gäster, däribland både Freud och Strindberg. Katarina Frostensons pjäs ”Sal P” om de intagna Ann, Henrika och Zora hade premiär på Dramaten 1996. Två år senare uruppfördes operan ”Staden” med text av Frostenson och musik av Sven-David Sandström. Nu inleds Östersjöfestivalen med deras nyskrivna kammaropera ”Föreställningen”, baserad på ”Sal P”.

Frostensons text är stramt fragmentarisk, intensivt koncentrerad och poetiskt förhöjd, mättad av associationer och metaforer (men hörs bara delvis). Kvinnorna väntar på att visa sina konvulsioner och kramper. De prövar lämplig kostymering, utmanar och stödjer varandra. I Frostensons text definieras kvinnorna av sina kroppsminnen, traumatiska erfarenheter av övergrepp och av sökandet efter jaget, identiteten, språket. Kvinnligheten utforskas som maskerad och förställning, i klinikens rampljus.

Jeanette Köhn, Miriam Treichl och Katija Dragojevic.

Foto: Martina Holmberg/Sveriges Radio Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X