Annons

Kvick Hyundai kan bli elbilarnas Volvo 240

Hyundai Ioniq Electric Premium Plus.
Hyundai Ioniq Electric Premium Plus. Foto: Anders Wiklund/TT

Sydkoreanska Hyundai har tillsammans med systermärket Kia varit snabba ur startblocken med eldrivna folkbilar. Ioniq Electric uppdateras inför 2020 för att möta allt tuffare konkurrens. Större batteri och lite starkare motor är huvudpunkterna.

Under strecket
Publicerad

Ny instrumentering och som tillval för de enklaste modellerna, standard i dyrare, en 10,25-tums pekskärm. För övrigt är det sig likt i Ioniq och därmed inga konstigheter.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 1 av 7

Större baksäte än i många av de små, eldrivna bilarna som Ioniq prismässigt konkurrerar med. Men det finns fordon i samma storleksklass med högre komfort.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 2 av 7

Ett enkelt och välfungerande gränssnitt på den nya, 10,25 tum stora pekskärmen. Tack för manuella reglage för radiovolym och klimatanläggning.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 3 av 7

Ganska korta sittdynor, men för övrigt bra framstolar. Att även passagerarstolen är höj- och sänkbar är ett plus.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 4 av 7

Det är praktiskt med en femdörrars halvkombikaross, men Ioniq är inte överdrivet rymlig. Bakljusen har lite ny design på 2020 års modell. Foto: Anders Wiklund, samtliga bilder

Foto: Anders Wiklund/TTBild 5 av 7
Foto: Mikel PrietoBild 6 av 7
Foto: VolkswagenBild 7 av 7

För knappt två år sedan provkörde jag Hyundai Ioniq Electric och det är knappast en självklarhet att låta den på nytt ta plats i ett redan trångt testschema. De flesta bilmodeller uppdateras efter tre–fyra år på marknaden, men med alla helt nya bilar som presenteras får ”ansiktslyftningarna” oftast stå tillbaka.

Så varför släppa fram Ioniq Electric, andra varvet på kort tid? Enkelt svar: den är högintressant på den svenska bilmarknaden.

Annons
Annons
Annons