Annons

Den sårade divanKvävande bra om kvinnliga konstnärers kamp

Rita Hjelm, Gunnel Fred och Alexandra Zetterberg Ehn i ”Den sårade divan”, ett samarbete mellan Dramaten och Folkteatern Gävleborg.
Rita Hjelm, Gunnel Fred och Alexandra Zetterberg Ehn i ”Den sårade divan”, ett samarbete mellan Dramaten och Folkteatern Gävleborg. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Tre ”hysteriska fruntimmer”, tre kvinnliga konstnärer som kvävdes av tidens konventioner, får kropp och intensiv närvaro på Dramaten. En liten pärla som borde spelas fler gånger i Stockholm.

Under strecket
Publicerad

Alexandra Zetterberg Ehn som Agnes von Krusenstjerna.

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

De är kvinnor. De är konstnärer. De klassas som hysteriska. De är också framgångsrika och berömda. Men bakom fasaden döljer sig tragedier: psykisk ohälsa med följd att två av dem lobotomeras. En av dem med dödlig utgång – Sigrid Hjertén.
Så sent som på 1950-talet ansåg man fortfarande att kvinnor som inte trivdes i sitt äktenskap var neurotiska. En vistelse på sinnessjukhus skulle ”återanpassa kvinnan till den förväntade rollen som mor och maka” (Läkartidningen, 2013).

Såväl författarna Nelly Sachs och Agnes von Krusenstjerna som konstnären Sigrid Hjertén vistades i perioder på det numera nedlagda Beckomberga mentalsjukhus. Om dessa tre handlar teateruppsättningen ”Den sårade divan”, fritt baserad på idéhistorikern Karin Johannisson bok med samman titel (2015).

Annons
Annons
Annons