Annons

Kvar på perrongen

Tågens punktlighet har minskat kraftigt två år på raken. Nu står SJ inför ännu en vinter. Frågan är om förberedelserna räcker och hur mycket mer tålamod resenärerna kan uppbringa.

Uppdaterad
Publicerad

På betonggolvet i vagnhallen är mattan framrullad. Ett helt tåg fullt med journalister från hela Sverige har just anlänt till Hagalund i Solna. De vita borden och stolarna fylls, diskret loungemusik spelas i högtalarna. Blomsterarrangemangen och dukarna går också i vitt. De gråa linneservetterna är det enda som bryter av. Några veckor tidigare har gästerna fått en inbjudan, en glossig historia från självaste Jan Forsberg, vd på SJ. Detaljerna i pressvisningen är dock signerade Micael Bindefeld - festfixarens pr-byrå håller i arrangemanget.

Vad som ska visas upp är SJ:s nya påkostade tågsatsning. Två miljarder har de så kallade SJ 3000-vagnarna kostat. Intresset från allmänheten är stort. Nyheten får stort utrymme i kvällssändningarna på tv.

Varje dag åker Magdalena Sekkenes mellan hemmet i Vsäterås och jobbet på Icas huvudkontor i Sundbyberg. Hon tar ett tidigt tåg och och åker redan halv sju från Västerås. Det gör att hon oftast får sittplats till jobbet.

Foto: THERESE JAHNSON Bild 1 av 5
Foto: THERESE JAHNSON Bild 2 av 5

”Man tycker inte alltid att en timme är en så lång försening längre”, säger Mia Hellström som pendlar mellan Göteborg och Uppsala och byter tåg i Stockholm.

Foto: THERESE JAHNSON Bild 3 av 5

Åren 2010 och 2011 var 83 respektive 84 procent av tågen i tid. De är de lägsta siffrorna som uppmätts sedan 1997 som är så långt tillbaka som Trafikverkets statistik sträcker sig.

Foto: THERESE JAHNSON Bild 4 av 5
Foto: THERESE JAHNSON Bild 5 av 5
Annons
Annons
Annons
Annons