Kommentar

Anna Ångström:Kungliga Operan måste vädra ut 1700-talet

Anna Ångström
Kungliga Baletten i ”Svansjön”, en version för Operan Play.
Kungliga Baletten i ”Svansjön”, en version för Operan Play. Foto: Kungliga Operan

Kungliga Baletten kritiserar sin arbetsmiljö och ledning i ett stort reportage i DN. Ännu en gång visar det att dansvärlden behöver göra upp med gamla strukturer.

Under strecket
Publicerad
Nicolas Le Riche, chef för Kungliga Baletten. I bakgrunden ljusdesignern Martin Säfström och koreografen Joseph Sturdy i arbete med ”Sonatra”.

Nicolas Le Riche, chef för Kungliga Baletten. I bakgrunden ljusdesignern Martin Säfström och koreografen Joseph Sturdy i arbete med ”Sonatra”.

Foto: Gustaf Månsson
Annons

Att ha sin kropp som arbetsredskap är känsligt. Ständigt bedömd, ständigt behöva vara på topp i en konkurrenssituation. Lägg till att just den klassiska baletten av tradition har en hierarkisk struktur med – i Kungliga Balettens fall – premiärdansare, 1:e solister, 2:e solister och kårdansare. 68 individer med olika nationaliteter och erfarenheter.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons