Artifact suite & The grey areaKungliga Baletten visar Forsythe på bästa lekhumör

 Dragos Mihalcea och Kunglig Baletten i ”Artifact suite” av William Forsythe.
Dragos Mihalcea och Kunglig Baletten i ”Artifact suite” av William Forsythe. Foto: Sören Vilks

Flödande koreografi för 38 dansare – Kungliga Baletten är på topp när Forsythes mästerliga ”Artifact suite” får nypremiär tillsammans med Dawsons geometriska opus.

Under strecket
Publicerad
”The grey area” av David Dawson.

”The grey area” av David Dawson.

Foto: Sören Vilks
Annons

Kungliga Balettens nye chef, fransmannen Nicolas Le Riche, signalerar profilering av moderna koreografier på tå, med fokus på europeiska mästare. I pipeline för nästa säsong väntar verk av Jirí Kylián, Serge Lifar och Angelin Preljocaj. Som försmak på den andan kan man nu återse två baletter som Le Riches företrädare Johannes Öhman lyft fram ur skattkammaren och som förtjänar att möta publiken på nytt.

Engelsmannen David Dawsons ”The grey area” skapades 2002 och kom till Stockholm två år senare. Titeln syftar på en geometrisk formel som inspirerat koreografin. Fem linjer löper vertikalt och horisontellt, genomkorsas av två diagonaler och mynnar ut i en cirkel. Dawson laddar sitt förtätade opus för fem dansare med otroligt snabba duetter – hudnära i skira dräkter, i ”snurror” som fångar Niels Lanz sfäriska musik i farten och bjuder akrobatiskt luftburen dans som tänjer kropparna till max. Madeleine Woo behärskar konsten att ”stå i spagat”, Haruka Sassa är fenomenalt elastisk och Louiza Lopes vackert poetisk. Dawid Kupinski och Calum Lowden ger sig in i dansen med stark närvaro och energi. Fem vackra nyanser av grått.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons