Kungabröllopet värt miljarder i pr

Bröllopet mellan kronprinsessan Victoria och prins Daniel är värt miljarder för Sverigebilden. Varje satsad krona gav 270 tillbaka i publicitet.

Under strecket
TT
Publicerad
Annons

Publiciteten kring det kungliga bröllopet är värd 2,7 miljarder kronor, jämfört med vad det hade kostat att köpa motsvarande annonsplats. Nära hälften av värdet stod medier i Tyskland för. Det framgår en beräkning som medieanalysföretaget Mediapilot har gjort på uppdrag av Nämnden för Sverigefrämjande i utlandet (NSU). I NSU ingår Utrikesdepartementet, Näringsdepartementet, Visit Sweden, Invest Sweden, Exportrådet och Svenska Institutet.

”Bröllopet har fått utländska medier att visa upp Stockholms och Sveriges bästa sidor i alla bemärkelser. Tack vare det har Sverigebilden fått en rejäl skjuts till en i sammanhanget låg kostnad”, kommenterar Fredrik Wetterqvist, ämnesråd på UD och chef för NSU-kansliet.

Annons
Annons
Annons