Annons

Kungabröllopet värt miljarder i pr

Bröllopet mellan kronprinsessan Victoria och prins Daniel är värt miljarder för Sverigebilden. Varje satsad krona gav 270 tillbaka i publicitet.

TT
Publicerad

Publiciteten kring det kungliga bröllopet är värd 2,7 miljarder kronor, jämfört med vad det hade kostat att köpa motsvarande annonsplats. Nära hälften av värdet stod medier i Tyskland för. Det framgår en beräkning som medieanalysföretaget Mediapilot har gjort på uppdrag av Nämnden för Sverigefrämjande i utlandet (NSU). I NSU ingår Utrikesdepartementet, Näringsdepartementet, Visit Sweden, Invest Sweden, Exportrådet och Svenska Institutet.

”Bröllopet har fått utländska medier att visa upp Stockholms och Sveriges bästa sidor i alla bemärkelser. Tack vare det har Sverigebilden fått en rejäl skjuts till en i sammanhanget låg kostnad”, kommenterar Fredrik Wetterqvist, ämnesråd på UD och chef för NSU-kansliet.

Annons
Annons
Annons
Annons