Kommentar

Frida Bratt:Kundernas besked till bankerna – en käftsmäll

Frida Bratt

Raset när det gäller kundernas förtroende för bankerna blottlägger faran med att utgå från teknik i stället för kundernas faktiska behov. För att både banker och kunder ska kunna dra nytta av digitaliseringen behöver vi alla anamma ett nytt beteende.

Under strecket
Publicerad
De fyra storbankerna: Nordea, Handelsbanken, SEB och Swedbank.

De fyra storbankerna: Nordea, Handelsbanken, SEB och Swedbank.

Foto: Marcus Ericsson/TT, Bertil Ericson/TT, Jessica Gow/TT, Maja Suslin/TT
Annons

Kundernas missnöje med bankerna är det största på 20 år. Det är ett dramatiskt besked, och en käftsmäll för bankerna. Särskilt storbankerna får bottenbetyg av kunderna. Det är allvarligt att relationen mellan bankerna och kunderna är så frostig. Den behöver fungera. Men den behöver fungera på ett annat sätt än tidigare.

Länge har banken kunnat kapitalisera på att många kunder har känt sig bundna till banken och till relationen med bankmannen. Bara det faktum att vi ofta säger ”min bankman” vittnar om att vi känner ett personligt band till mannen, och det kan tyvärr kan stå oss dyrt. För att vi som privatpersoner ska kunna stå upp mot bankens kapitalisering på vårt bolån eller på vår eventuella okunskap om sparprodukter så behöver vi öka vår benägenhet att lämna banken. Vi behöver vara otrogna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons