Kunderna vill ha kvinnliga säljare

En långsiktig kundrelation och ödmjukhet snarare än resultatfokusering. Nu vill kunderna ha andra egenskaper hos en säljare, än de traditionella. Och enligt analysföretaget Kairos Future, är det just de kvinnliga egenskaperna som funkar bäst.

Under strecket
Publicerad
Annons

Antalet säljare som är kvinnor ökar. 1999 var runt 8 procent av säljarkåren kvinnor, medan siffran nu ligger på runt 20 procent. Och för säljföretagen är det bara av godo. Enligt Henrik Larsson på Kairos Future är det just de kvinnliga egenskaperna som är bäst när det gäller att sälja.
Det visar en studier av 303 vd:ar, sälj- och marknadschefer.
– Traditionellt kvinnliga egenskaper hos säljare är mest eftertraktade, säger Henrik Larsson.
Allt eftersom det har växt fram en ny typ av affärsrelation mellan säljare och kund, som bygger på ett långsiktigt samarbete, har de kvinnliga egenskaperna uppvärderats.
– Nu är det viktigt att ha en långsiktig och varaktig relation med kunden, vilket kvinnor ofta har varit bättre på. Män har haft mer fokus på snabba order och resultat.
Dessutom vill kunderna ha lyhörda, ödmjuka och kreativa säljare.
Det är dock främst inom tjänsteområdet som de kvinnliga säljarna ökar. Inom industriområdet är kvinnor fortfarande sällsynta inom säljkåren.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons