Annons

Kunderna tar för sig i bolånekriget

Det hårda kriget om bolånekunderna gör att konsumenten inte längre står med mössan i hand när bostaden ska köpas. - Kunden är mer medveten om sin konsumentmakt och har blivit bättre på att förhandla, säger Magnus Cavalli-Björkman, chef för SEB Retail Sverige.

Under strecket
Publicerad

Trenden är tydlig hos bolåneinstituten. De tidigare jättarna Spintab och Stadshypotek är fortfarande jättar, men tappar i förhållande till institut som SBAB och uppstickare som Länsförsäkringar Hypotek och Danske Banks Bokredit. Från december 1999 till december 2004 har största bolåneinstitutet, Föreningssparbanksägda Spintab, tappat 3,3 procentenheter av sin boutlåning till hushåll, samtidigt som SBAB ökat sin andel med nära två procentenheter.

- Det ser inte mycket ut men handlar om väldigt mycket pengar, säger Johan Hansing, chef för ekonomiska avdelningen på Svenska Bankföreningen.
Totalt har hushållens bolån ökat med 67 procent sedan millennieskiftet och i dag handlar det om knappt 1 000 miljarder kronor.
Resultatet av pressade räntor och alternativa erbjudanden är mer hårdföra kunder.

Annons
Annons
Annons