Annons

Kunder avslöjas av AI – går att se i förtid

Glass säljer bra vid regnoväder, ett marathon ökar försäljningen av kött och köpbegäret efter orange gympaskor går att förutspå.

Analyser av stora datamängder, artificiell intelligens och algoritmer kan ge svar som kan bli de fysiska butikernas räddning, enligt IBM.

Under strecket
Publicerad

Regn lockade till glassköp.

Foto: TT

Glass säljer inte bara när det är sommar och sol.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ett marathon påverkar handeln, om man rätt förberedd kan försäljningen gå upp.

Foto: Jonas Ekstromer/TT

Vilken färg på gympaskorna ska butiken köpa in.

Foto: Berit Roald/TT

Regn lockade till glassköp.

Foto: TT
Regn lockade till glassköp.
Regn lockade till glassköp. Foto: TT

Den stora omställningen som pågår i detaljhandeln är mycket utmanande för många företag. Skiftet omkullkastar gamla affärsmodeller och har fått ordet butiksdöd att bita sig fast.

Annons
Annons
Annons