”Kunden tar hela risken”

Reaktionerna mot Handelsbanken Livs flyttkampanj är kraftfulla. Folksams vd Anders Sundström skräder inte orden. Han menar att allt handlar om ägarnas avkastningsjakt.
”Det är inte av konsumentintresse flyttarna sker, det är uteslutande i bolagens intresse”, säger han.

Under strecket
Publicerad
Anders Sundström, vd på Folksam

Anders Sundström, vd på Folksam

Foto: ROBERT HENRIKSSON / SVD / SCANPI
Annons

På fredagen rapporterade SvD Näringsliv att Handelsbanken Liv under två år har drivit en massiv kampanj i syfte att få kunder ur säkra traditionella försäkringar, med garanterad pension, till fondförsäkringar. Flyttkampanjen, menar kritiker, är inte för kundens bästa, i skarp kontrast till budskapen i bolagets informationsbrev.

Flera läsare vittnade på fredagen hur de exponerats för aggressiv marknadsföring. ”När jag fick detta erbjudande plus ett fasligt ringande från deras säljare anade jag oråd”, lyder en av flera läsarkommentarer.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons