X
Annons
X

Kunden kan vara på hemligt uppdrag

Hur uppför sig de anställda – egentligen – mot kunderna? Det är en fråga som tjänste- och serviceföretag är mer intresserade av än tidigare. Interna kontroller räcker inte. I stället används falska kunder. De noterar, iakttar och rapporterar. Anställda som varit utsatta för de falska kunderna tycker att det är ok, medan facket är kritiskt. Ett företag som använder metoden är Axfood.

– Vi råder cheferna att berätta för personalen vad den så kallade mystery shoppern kollar efter, säger Veronica Boxberg Karlsson, som hyr ut 20 000 ”falska kunder” till sina olika uppdragsgivare.
– Vi råder cheferna att berätta för personalen vad den så kallade mystery shoppern kollar efter, säger Veronica Boxberg Karlsson, som hyr ut 20 000 ”falska kunder” till sina olika uppdragsgivare.

Allt fler företag ”smyger” på sina anställda. Det svenska
företaget Better Business hyr ut 20 000 falska kunder och växer stadigt. Men facket är kritiskt till metoden och
menar att enskilda individer kan bli syndabockar.
Fenomenet är från början ett amerikanskt påhitt, som bygger på idén att butikspersonal lätt blir hemmablind och inte ser hur de kan förbättra servicen för sina kunder. Med hjälp av spioner, som i branschen kallas mystery shoppers, kan brister upptäckas och kvalitén höjas. Men det är inte frågan om några superjobbiga värstingkunder som provocerar fram brister. Tanken är att shopparen ska smälta in och representera företagets typiska kundkrets.

– Vi råder cheferna att berätta för personalen vad den så kallade mystery shoppern kollar efter, säger Veronica Boxberg Karlsson, som hyr ut 20 000 ”falska kunder” till sina olika uppdragsgivare.

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X