X
Annons
X
Fördjupning

Kunde bli årets bilsuccé – hur tänkte Volvo?

Premium

Lyxambitionerna med nya V90 laddhybrid får den att prisa ut sig. Med ett pris nära 200  000 kronor dyrare än en Passat GTE och över 20  000 kronor dyrare än fin-suven XC60 laddhybrid slår den fullständigt undan benen för sig själv. Det är synd på en bra bil.

Foto: Jonas Fröberg

Är inte en laddhybrid det bästa köpet just nu? Frågan är brännhet efter dieselskandalerna som rörde om i vår tankevärld. Dieselförbud hotar nu i storstäder och vi väntar alltjämt på elbilar (förutom Teslas svindyra) med lång räckvidd. Blickarna vänds då mot laddhybriderna, alltså biltypen som du kan ladda med en elsladd i väggen och vina iväg upp mot fem mil med på el med innan en bensinmotor tar vid.

Sedan i höstas erbjuds Volvos mest sålda bil – Volvo V90 – som laddhybrid. På Volvospråk heter den V90 T8 Twin Engine.

Foto: Jonas Fröberg Bild 1 av 10

V90 T8 har fyra körprogram vilket är ett mindre än på suven XC90 som även har off road-läge.

Foto: Jonas Fröberg Bild 2 av 10

Det stora litiumjonbatteriet dväljs i kardantunneln och stjäl därför utrymme – exempelvis har mittkonsolen grundare fack.

Foto: Jonas Fröberg Bild 3 av 10
Bild 4 av 10

Automatlådan är åttastegad och startvredet sitter mellan stolarna.

Foto: Jonas Fröberg Bild 5 av 10

I praktiken tar man sig ungefär fyra mil på el – men på pappret ska det gå att köra fem mil.

Foto: Jonas Fröberg Bild 6 av 10

Skandinavisk lyxkänsla, rymd och intuitiv omtanke präglar V90-modellen.

Foto: Jonas Fröberg Bild 7 av 10
Foto: Jonas Fröberg Bild 8 av 10
Bild 9 av 10
Bild 10 av 10
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X