Annons

Historiens metoo-vrålKulturprofilen spökar i Witt-Brattströms metoobok

I Ebba Witt-Brattströms nya bok ”Historiens metoo-vrål” är Jean-Claude Arnault, ofta benämnd Kulturprofilen, märkligt frånvarande.
I Ebba Witt-Brattströms nya bok ”Historiens metoo-vrål” är Jean-Claude Arnault, ofta benämnd Kulturprofilen, märkligt frånvarande. Foto: Norstedts, Staffan Löwstedt, Fredrik Sandberg/TT

Ebba Witt-Brattströms nya bok är en intressant polemisk inlaga i vår tids fortsatta diskussioner om sexualitet, våld och makt. Men Kulturprofilens spöke hemsöker texten och Witt-Brattström är märkligt tyst om mannen som stod i centrum för Svenska Akademiens kris.

Under strecket
Publicerad

En man våldför sig på en kvinna i en staty föreställande sabinskornas bortrövande. Berättelsen om våldtäkterna på de sabinska kvinnorna kommer från en antik romersk legend om hur Rom utökade sitt invånarantal genom att röva bort giftasvuxna sabinska kvinnor.

Foto: TT Bild 1 av 1

”Historiens metoo-vrål”. Man hör redan på titeln att den här boken är classic Ebba Witt-Brattström: boxningshandskarna är på och ett Beyoncé-anthem spelar någonstans i bakgrunden. Witt-Brattström har tagit del av störtfloden av vittnesmål från kvinnor som utsatts för sexuellt våld, som blivit våldtagna och utnyttjade av pappor, farbröder, kollegor, pojkvänner och fullständiga främlingar, och nu vill hon ”tjuvkoppla en tvåtusenårig tradition av vittnande om sexuellt våld med dagens #metoo-utsagor” och därigenom återskapa ”en tradition av kvinnors vittneslitteratur som alltid har funnits och bidat sin tid i skuggan av patriarkatets förnekande av kvinnors fulla människovärde”.

Ebba Witt-Brattström spöar upp fula gubbar på rad, sablar ned snuskige Schlegel och riktar naturligtvis en (tvångsmässig?) smalbensspark mot ex-maken Horace Engdahl. Det är som vanligt både förskräckande och upplivande läsning.

Annons
Annons
Annons