X
Annons
X

Kulturen lockar tidningsmakare

Det rör på sig i kulturtidskriftsvärlden. Tre nya kulturtidningar lanseras inom kort. Och ofta söker man alternativa vägar för att nå ut.

Distributionen har länge varit den stora stötestenen för kulturtidskrifter. Men nu börjar tidskriftsmakarna finna nya kanaler.

– Att hitta andra vägar är den enda möjligheten om man vill lyckas. Men det innebär att man måste sälja sig på ett annat sätt, säger Dan Abelin, koordinator i Föreningen för Sveriges Kulturtidskrifter.
En trend är att tidningarna satsar på gratismarknaden. Red Pages som delas ut till 500 000 hushåll i Stor-Stockholm nästa vecka är ett exempel. Red Pages var tidigare en gratisutdelad shoppingtidning. Nu har frilansaren Axel Björklund, chefredaktör för hiphop-magasinet Quote, fått i uppdrag att göra om den till en kulturtidning.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X