Kulturell supermarknad inte detsamma som supermakt

Kina storsatsar för att bli en kulturell supermakt. I ett utdrag ur den nya reportageboken ”Pekingsyndromet” förklarar Ola Wong varför det inte kommer att lyckas.

Under strecket
Publicerad
Skolelever i Jinan i Shandonprovinsen läser Lei Fengs dagbok som skrevs under Kulturrevolutionen, troligen av propagandatjänstemän. Nu är Lei Feng affischnamn för Kinas femårsplan som stipulerar att kultur ska bli en strategisk pelare för den kinesiska ekonomin.

Skolelever i Jinan i Shandonprovinsen läser Lei Fengs dagbok som skrevs under Kulturrevolutionen, troligen av propagandatjänstemän. Nu är Lei Feng affischnamn för Kinas femårsplan som stipulerar att kultur ska bli en strategisk pelare för den kinesiska ekonomin.

Foto: IMAGINECHINA/CORBIS
IMAGINECHINA/CORBIS
Foto: IMAGINECHINA/CORBIS
Annons

I Sverige klagar kulturarbetarna på att politikerna inte bryr sig om eller satsar på kulturen. Annat är det i Kina.

– Kinas kulturliv ska blomstra som aldrig förr! lovar presidenten.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons