Annons
X
Annons
X

Kulturchefer: ”Orimligt om sponsring påverkar innehåll”

”Ett sponsoravtal måste garantera konstnärlig frihet”. Nu reagerar teater- och operachefer på det sponsoravtal som Nationalmuseum har skrivit med biljätten BMW. ”Man lyfter på ögonbrynen”, säger Stockholms stadsteaters Benny Fredriksson.

Nationalmuseumgranskningen
Kulturhuset plus Stockholms stadsteater blir nya Kulturhuset Stadsteatern med Benny Fredriksson som vd.
Kulturhuset plus Stockholms stadsteater blir nya Kulturhuset Stadsteatern med Benny Fredriksson som vd. Foto: KENNY BENGTSSON

Nationalmuseums löfte till den tyska biljätten BMW att varken under sponsorskapet eller sedan avtalet löpt ut uttrycka sig negativt om BMW-produkter väcker frågor om museet har sålt ut sitt oberoende. Nu kommenteras det långtgående sponsoravtalet också andra stora kulturinstitutioner.

– Vi skriver inte sådana avtal, säger till exempel Birgitta Svendén som är vd vid Kungliga Operan och gör klart att när ett sponsoravtal har löpt ut så finns inga löften som hänger kvar.

En som häpnar över att Nationalmuseum ”i förekommande fall ska lämna positiv information till allmänheten om BMW och försöka skapa ett positivt intryck av varumärket BMW” är Benny Fredriksson, vd vid Stockholms stadsteater.

Annons
X

– I ett sponsoravtal måste oberoendet vara glasklart. Det får inte finnas tillstymmelse av styrning av det konstnärliga innehållet.

Benny Fredriksson jämför med att Stadsteaterns tidigare samarbete med Åhléns, en sponsring av Rum för barn, omöjligen hade kunnat ske om villkoren hade varit sådana att varje form av kritik hädanefter var förbjuden mot till exempel Axelson Johnson eller varuhusets produkter.

– Vi kan ta vår pjäs Guantanamò som exempel. Den var så kritisk mot USA att ett alltför långtgående sponsoravtal med ett amerikanskt storföretag kanske hade påverkat oss. Det gäller alltså att vara ytterst tydlig när man avtalar om sponsring, säger Benny Fredriksson som ”lyfter på ögonbrynen” åt att Nationalmuseum ger BMW löften som sträcker sig längre än avtalstiden.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Man kan ha kompromissat för långt, troligen på grund av att företagens intresse av kultursponsring är lågt, säger han.

    Benny Fredriksson är, liksom Operans vd Birgitta Svendén, i grunden positiv till möjligheterna med sponsring och menar att det vore olyckligt om en fadäs hos Nationalmuseum försvårar för kulturinstitutionerna. 

    Enligt Birgitta Svendén är det rimligt att ett sponsoravtal handlar om att ”synliggöra varandras varumärken”, men enbart under avtalsperioden.

    – Kungliga Operan har ibland stött på problem med sponsring. Vi tackade till exempel nej till samarbete med ett stort schweiziskt tobakskonglomerat som annars brukar sponsra kultur, till exempel Teater Real i Madrid och Rijksmuseum i Amsterdam. Men där kom det etiska in för oss.

    Birgitta Svendén påpekar att idrotten har kunnat hämta stora resurser från näringslivet genom sponsring och inom rimliga ramar utesluter hon alltså inte inte samarbete med till exempel en biltillverkare.

    – Före min tid tror jag till och med att man tog in en bil i Kungliga operan, jag tror det var en Audi. Men när man avslutat ett samarbete med en sponsor så har man inget mer ihop, klargör Birgitta Svendén.

    Vid Statens historiska museer konstaterar chefen Maria Jansén att varje institution bör lägga upp sin policy för sponsring, även om sponsring är ett globalt fenomen också inom kultursfären. Den avtalspart man långsiktigt har gäller Kungliga Myntkabinettet som sponsras av Swedbank, men det innebär inte att det finns några krav på att ge Swedbank exklusivitet.  

    – Swedbank delar ett intresse för sparande där föreningssparbankerna ju har en viktig roll i svensk bankhistoria, säger Maria Jansén som gör klart att det inte finns några skrivningar av den art som Nationalmuseum nu är exempel på.

    Annons

    Kulturhuset plus Stockholms stadsteater blir nya Kulturhuset Stadsteatern med Benny Fredriksson som vd.

    Foto: KENNY BENGTSSON Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X