Annons

Kulturchefer: ”Orimligt om sponsring påverkar innehåll”

”Ett sponsoravtal måste garantera konstnärlig frihet”. Nu reagerar teater- och operachefer på det sponsoravtal som Nationalmuseum har skrivit med biljätten BMW. ”Man lyfter på ögonbrynen”, säger Stockholms stadsteaters Benny Fredriksson.

Under strecket
Publicerad

Kulturhuset plus Stockholms stadsteater blir nya Kulturhuset Stadsteatern med Benny Fredriksson som vd.

Foto: KENNY BENGTSSONBild 1 av 1

Kulturhuset plus Stockholms stadsteater blir nya Kulturhuset Stadsteatern med Benny Fredriksson som vd.

Foto: KENNY BENGTSSONBild 1 av 1
Kulturhuset plus Stockholms stadsteater blir nya Kulturhuset Stadsteatern med Benny Fredriksson som vd.
Kulturhuset plus Stockholms stadsteater blir nya Kulturhuset Stadsteatern med Benny Fredriksson som vd. Foto: KENNY BENGTSSON

Nationalmuseums löfte till den tyska biljätten BMW att varken under sponsorskapet eller sedan avtalet löpt ut uttrycka sig negativt om BMW-produkter väcker frågor om museet har sålt ut sitt oberoende. Nu kommenteras det långtgående sponsoravtalet också andra stora kulturinstitutioner.

Annons
Annons
Annons