Den polske teaterregissören Jan Klata upplever att det blir allt svårare att verka som fri konstnär i Polen. Men han vill inte kalla det censur, utan talar  snarare om ekonomiska sanktioner för den som vill skapa provokativ scenkonst på någon av de nationella scenerna.
Den polske teaterregissören Jan Klata upplever att det blir allt svårare att verka som fri konstnär i Polen. Men han vill inte kalla det censur, utan talar snarare om ekonomiska sanktioner för den som vill skapa provokativ scenkonst på någon av de nationella scenerna. Foto: Wojciech Strozyk/IBL

Kulturcensur smyger sig på: Som att sakta kokas levande

Jan Klata är en av de mer frispråkiga kulturarbetarna i Polen. Nu upplever han sig ha blivit persona non grata som scenkonstnär. För SvD berättar han om sin personliga erfarenhet av en tilltagande nationalistisk styrning i hemlandet.

Publicerad

Som av en händelse träffas vi på Bar Dostojevskij, ett stenkast från Dostojevskij museum i Sankt Petersburg, lägenheten där den kände ryske författaren bodde av och till mellan åren 1842 – 1881.

Någon fattig Raskolnikov är nu den polske regissören och dramatikern Jan Klata inte. Däremot ser han hur de ekonomiska anslagen för hemlandets scenkonstnärer stramas åt alltmer. Åtminstone för dem som enligt vissa politiker och högerextrema grupper skapar blasfemiska uppsättningar.