X
Annons
X

Kulturarbetare får jobb i näringslivet

Alltfler kulturarbetare söker sig till näringslivet. Hårdare arbetsklimat och en attitydförändring är några av förklaringarna. Samtidigt öppnar sig näringslivet för kulturen: klassiska verk ersätter managementböcker och skådespelare tränar anställda genom rollspel.

Arbetsförmedlingen Kultur i Stockholm har sedan ett år tillbaka drivit projektet Kulturkraft med syfte att få kulturarbetare att närma sig näringslivet. Deltagarna är bland andra skådespelare, dokumentärfilmare, illustratörer, journalister och bildkonstnärer. Ett år efter starten har omkring 60 procent tagit steget att bli egna företagare, något som för många kulturarbetare tidigare varit otänkbart.
Projektledaren för Kulturkraft, Lotta Haglund, märker en klar attitydförändring hos många kulturarbetare och pratar om generationsskifte.
– Unga kulturarbetare har lättare att tänka sig flera uppdragsgivare, att man inte blir ofri och korrumperad bara för att näringslivet är en av flera uppdragsgivare. I dag måste man hitta olika vägar.
Men det är ännu för tidigt att utvärdera projektet.
– Vi vill ju se resultat, att de får uppdrag så att de blir självgående, säger Lotta Haglund.
I projektet ges bland annat en kurs om marknadsföring för kulturarbetare mot näringslivet.

Anders Janssonhar en lång karriär bakom sig som skådespelare inom teater, tv och film. Han är en av de som deltagit i Kulturkraft och har nu startat eget företag. Affärsidén är att genom skådespel förmedla forskarvärldens resultat.
– Förutom att forska och undervisa ska de också nå ut med forskningen till allmänheten. På ett lekfullt och intresseväckande sätt kan det bli ett komplement till tv-program och utställningar.
– Jag vill satsa på levande folkbildning. Det finns ett uppdämt behov hos publiken att ta del av vetenskapens landvinningar på ett underhållande sätt, men även på universiteten finns ett ökande intresse att nå ut med sina forskningsresultat i nya former.

Annons
X
Annons
X
Annons
X