Kulinariska resor blir allt hetare

Tryffelresa till Piemonte, ölsafari i Danmark och biodlarresa till Slovenien. Suget efter matresor verkar inte vara på väg att mättas. Utbudet av nischade resor ökar och samtidigt börjar matföretagen konkurrera med researrangörerna.

Under strecket
Publicerad
Nyplockat. Vinskörd i Piemonte.

Nyplockat. Vinskörd i Piemonte.

Foto: ANNIKA GOLDHAMMER
Intresset för matresor ökar, liksom utbudet.

Intresset för matresor ökar, liksom utbudet.

Foto: COLOURBOX
Annons

En av de senaste årens tydligaste restrender är att vi fokuserar mer på ”vad” än ”var”. Det är inte längre lika viktigt vart vi reser, som vad vi upplever. Och vad vi äter.

I en undersökning gjord av TNS-Sifo angav 83 procent att det de helst lägger pengar på när de reser är mat och dryck. Restaurangbesök prioriteras högre än exempelvis kulturupplevelser och shopping.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons