Annons

KTH-professor: Sverige borde ta efter Curitiba

Malmöexpressen, linje 5 i Malmö, har egna busskörfält och specialbyggda hållplatser.
Malmöexpressen, linje 5 i Malmö, har egna busskörfält och specialbyggda hållplatser. Foto: Joakim Ståhl

Sverige borde satsa på klimatsmart kollektivtrafik med stora, snabba bussar i särskilda busskorridorer – och tränga ut biltrafiken från stadskärnorna. Det anser professor Semida Silveira, svensk-brasiliansk hållbarhetsexpert vid KTH.

Publicerad

I Curitiba i södra Brasilien är det bussen som gäller. Lösningen kallas BRT, Bus Rapid Transit, och det speciella transportsystemet har nu kopierats i över 200 städer runt om i världen.

Med egna reserverade busskorridorer och stora och snabba BRT-bussar har man halverat restiden, fått ner biltrafiken med 30 procent och kraftigt minskat de miljöfarliga utsläppen.

Annons
Annons
Annons
Annons