Annons

KTH-experter: Missvisande om snabba tåg

Debattvågorna om nya järnvägar för snabbare tåg i Sverige fortsätter att gå höga. Tre KTH-professorer hävdar nu att skeptikerna missförstår både kostnader, säkerhet och projektets regionalpolitiska aspekter.

Under strecket
Henrik Samuelsson / TT
Publicerad

Blir det någonsin dags för avgång för snabbare svenska tåg? Här ska just ett höghastighetståg av typen ICE avgå i Frankfurt. Arkivbild.

Foto: Michael Probst/AP/TT Bild 1 av 1

Blir det någonsin dags för avgång för snabbare svenska tåg? Här ska just ett höghastighetståg av typen ICE avgå i Frankfurt. Arkivbild.

Foto: Michael Probst/AP/TT Bild 1 av 1
Blir det någonsin dags för avgång för snabbare svenska tåg? Här ska just ett höghastighetståg av typen ICE avgå i Frankfurt. Arkivbild.
Blir det någonsin dags för avgång för snabbare svenska tåg? Här ska just ett höghastighetståg av typen ICE avgå i Frankfurt. Arkivbild. Foto: Michael Probst/AP/TT

I ett inlägg på SvD:s debattsida vänder sig Sebastian Stichel, Evert Andersson och Mats Berg bland annat mot bilden av de planerade höghastighetsbanorna som storstadsprojekt. "Tre fjärdedelar av resorna beräknas ske till och/eller från någon av de 14 mellanstationerna", skriver de, och nämner exempel som att restiden Jönköping–Lund väntas gå ned från 2,5 timmar till en timme.

Annons
Annons
Annons