Emil Ivedal:Krypto har blivit konstens hårdvaluta

Konstnären Mike Winkelmanns heldigitala verk ”Everydays: The first 5000 days” såldes för drygt 69 miljoner dollar.
Konstnären Mike Winkelmanns heldigitala verk ”Everydays: The first 5000 days” såldes för drygt 69 miljoner dollar. Foto: Christie’s/AP

Sedan auktionshusen öppnat dörren för kryptokonsten rusar många till datorerna för att vara med i historieskrivningen. Startskottet gick för några veckor sedan när Christie’s sålde Mike Winkelmanns heldigitala verk för astronomiska 69 miljoner dollar.

Under strecket
Publicerad
 Mike Winkelmann, alias Beeple, i sin digitala ateljé.

Mike Winkelmann, alias Beeple, i sin digitala ateljé.

Foto: Andrew J. Whitaker / TT NYHETSBYRÅN
Annons

Digital djävulsdans, spekulationsdriven hysteri eller revolutionerande gräsrotsrörelse? Fenomenet kryptokonst, som tidigare främst engagerat ett begränsat digitalt commu­nity, har klampat rätt in i konstvärlden med en oförsynthet som både skrämmer och fascinerar. Men vad är det egentligen för sorts nydaning, och varför darrar vissa på manschetterna medan andra närmast förkastar rörelsen? Paradigmskifte eller ej är det med säkerhet någonting som just nu exploderar, och frågan alla ställer sig är hur konstfältet kommer se ut när dammet lagt sig.

Annons
Annons
Annons