Krympta anslag för trädröjning

I vinter har stormarna avlöst varandra – och tågtrafiken stått still. Orsaken är risken för att träd ska falla på spåren. Samtidigt sänker Trafikverket kraftigt anslaget för trädsäkring.

– Det är inget bra beslut och man borde snabbt prioritera om, tycker SJ:s styrelseordförande Jan Sundling

Publicerad
En garagelänga i Brunsbo i Göteborg blåste sönder när stormen Emil drog förbi.

En garagelänga i Brunsbo i Göteborg blåste sönder när stormen Emil drog förbi.

Foto: ADAM IHSE/SCANPIX
Annons

Trädsäkringsprojektet började efter stormarna Gudrun och Per som ställde till stora problem för tågtrafiken då nedfallande träd över järnvägsspåren orsakade många tågstopp. Omkring 500 mil järnväg skulle säkras från nedfallande träd fram till år 2012. Fortfarande återstår omkring 120 mil järnväg. Ett av dem är den högt trafikerade och viktiga sträckan Mjölby-Hallsberg.

Och i år när stormarna Cato, Dagmar och Emil har svept över Sverige med hårda vindar har Trafikverket varje gång stängt av sträckor på grund av risken att nedfallna träd ska lägga sig på spåren.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons