Annons

Krossar myterna i skolan: ”Gör undervisning sämre”

Föräldrar bör minska barns multitasking, anser Paul Kirschner.
Föräldrar bör minska barns multitasking, anser Paul Kirschner. Foto: Simon Rehnström

Schack gör barn bra på logiskt tänkande och de klarar av digital multitasking bättre än vuxna. Eller? En rad myter präglar både undervisningen och hur vi ser på lärande, konstaterade en grupp inlärningsforskare.

Publicerad

De metoder och synsätt som präglar undervisningen i klassrum och högskolesalar bottnar i vetenskap. Eller snarare, bör göra det. För enligt den nederländska forskaren Paul Kirschner, som ägnat större delen av sitt liv till att forska just runt effektiv inlärning, är det dessvärre inte alltid fallet.

Istället finns en uppsjö med metoder, synsätt och teorier som saknar vetenskapligt stöd – och som ibland till och med helt förkastats av vetenskapen – men som ändå tas som sanningar.

Forskaren Paul Kirschner besökte Sverige och Haninge i våras under konferensen Research ED, om undervisning och lärande.

Foto: Simon Rehnström Bild 1 av 2

Enligt Paul Kirschner fick den första boken ett fint mottagande – även bland lärare.

Foto: Simon Rehnström Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons