X
Annons
X

Kroppsfixeringen som faktiskt funkar

NÄRVARO. Ett beprövat förhållningssätt till livet som går snabbt att förstå och som ger dig frid och bättre hälsa låter väl toppen? Det är vad mindfulness går ut på. Men hur lätt är det egentligen att komma hem i sin egen kropp – och stanna där?

Det sägs att vi lever i Kroppens kultur. Frågan är om det är sant. Trots att vi gör om den, klär den dyrt och bättrar på den med make up eller en anti-age-cream kanske vi inte bryr oss om kroppen – egentligen? Dyrkar vi den är det tveksamt om vi gör det med hjärtat.

– Jag märker det hos alla. Kroppen är inte med i det vi gör, annat än som ett verktyg för att uppnå något vi tror vi måste göra. Vi är någon annanstans, förlorade i en berättelse om oss själva och vår kamp för att göra livet lite bättre, lite annorlunda.

Barnmorskan Anita Davén Söder arbetar på ungdomsmottagningen i Mörby, och har där börjat introducera mindfulnessträning för ungdomar, efter att ha gått kurser i mindfulness för Ola Schenström. Här visar hon några rörelser.

Foto: TOMAS ONEBORG Bild 1 av 9

Sträck ut en arm så långt du kan, sänk den långsamt och sträck ut den andra. Var uppmärksam på hur det känns i kroppen.

Foto: TOMAS ONEBORG Bild 2 av 9

En liknande rörelse, fast med båda armarna.

Foto: TOMAS ONEBORG Bild 3 av 9

Sträck ryggen som en katt. Gör rörelsen på en utandning, sträck ryggen kota för kota. Gå tillbaka på ännu en utandning, kota för kota.

Foto: TOMAS ONEBORG Bild 4 av 9
Foto: TOMAS ONEBORG Bild 5 av 9
Foto: TOMAS ONEBORG Bild 6 av 9

Filosofin bakom de meditativa yogaövningarna är att man ska känna vad som händer i kroppen och att det blir en hjälp att vara medvetet närvarande.

Foto: TOMAS ONEBORG Bild 7 av 9
Foto: TOMAS ONEBORG Bild 8 av 9
Foto: TOMAS ONEBORG Bild 9 av 9
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X