X
Annons
X
Krönika

Anna Ångström: Kroppen på scenen är aldrig helt oskyldig

Vårruschen på scenerna har börjat! SvD:s kulturredaktion vill guida läsarna i det rika utbudet av teater, dans, opera och musik över landet. Ett tema är människor på flykt och olika slags gränser. Välkommen till SvD Scenvår.

SvD Scenhöst har utkommit sedan 1993. Nr 1994 (till vänster) vann formpris. Scenvår började ges ut några år senare.
SvD Scenhöst har utkommit sedan 1993. Nr 1994 (till vänster) vann formpris. Scenvår började ges ut några år senare. Foto: Anna Ångström

Gränser och möjligheter – all konst handlar på ett eller annat sätt om det. Inte minst när kroppen är i fokus, som i ”Körper” av Sasha Waltz eller ”Limits” med Cirkus Cirkör, för att nämna två mycket olika men spännande uppsättningar i vår. I ”Körper”, som sexton år efter tillkomsten nu får svensk premiär på Kungliga Operan, blir kroppen associativt objekt i en visuell, grym och rolig anatomi- och historielektion.

SvD Scenhöst har utkommit sedan 1993. Nr 1994 (till vänster) vann formpris. Scenvår började ges ut några år senare.

Foto: Anna Ångström Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X