X
Annons
X
Recension

Cullbergbaletten: Hyper Kroppar som kollapsar för att vi ska se dem

Dansarna rör sig knappt, de verkar förlamade. När Cullbergbaletten anlitar den isländska koreografen Margrét Sara Guðjónsdóttir känner man igen hennes utdragna, repetitiva sekvenser, motståndet mot yta och underhållning.

Eleanor Campbell, Adam Schütt och Vincent Van der Plas i ”Hyper”. Foto: Jasmin Storch
Läs mer om Scenvåren 2018

The whole world's gonna fall at my feet. It's all coming to me. Den amerikanska singer-songwritern Nathalie Merchants låt ”Texas” blir onekligen en ironisk kommentar till det som försiggår i ”Hyper”. För här är det knappast världen som faller ner framför dansarnas fötter utan snarare de som långsamt tippar och kollapsar – som om jorden hade en fullständigt oövervinnerlig dragningskraft på deras viljelösa kroppar. Alltmedan en flerstämmig, djup strupsång tar över rummet.

Cullbergbaletten har anlitat den Berlinbaserade isländska koreografen Margrét Sara Guðjónsdóttir. Och den som sett hennes tidigare verk känner igen sig i de bitvis tålamodsprövande, utdragna, repetitiva sekvenserna som får dansarna att likna patienter i katatoniskt tillstånd.

Eleanor Campbell, Adam Schütt och Vincent Van der Plas i ”Hyper”.

Foto: Jasmin Storch Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X