Hela denna artikel är en annons

Krockdetektiverna är redo dygnet runt

I femtio år har Volvos haverikommission utrett orsaker och konsekvenser av verkliga trafikolyckor. Erfarenheterna har bidragit till att Volvo i dag är ledande inom säkerhet och gjort Volvobilar allt säkrare.

Arbetet i Volvo Cars Haverikommission påminner om att lägga ett pussel. Och pusselbitarna är fler idag än när avdelningen startades för femtio år sedan. Tidigare fokuserade man främst på skadorna på bilen. Men i takt med att antalet aktiva säkerhetssystem i bilarna ökar blir det som hände innan olyckan allt mer intressant.

Haverikommissionens alltmer omfattande arbete gör att man använder sig av en mängd kompetenser, från biomekaniker och fysiker till beteendevetare. Tillsammans hjälps de åt att kartlägga och analysera trafikolyckor och förstå dess exakta orsaker och konsekvenser.

Bygg din egen säkra VolvoExtern länk

Redo att rycka ut dygnet runt

Haverikommissionen besöker årligen 30–50 olycksplatser i Västra Götalandsregionen, men samarbetar med lokal Volvopersonal och räddningstjänst över hela världen för att samla in en rättvis bild av verkligheten. Haverikommissionen är redo att rycka ut dygnet runt och intervjuar de inblandade om vad som hänt samt dokumenterar och undersöker inblandade fordon.

Fler än 40 000 olyckor i databasen

Haverikommissionen jobbar inom forskning och produktutveckling på Volvo Cars och har även ett nära samarbete med försäkringsbolaget Volvia. I databasen finns idag mer än 40 000 olyckor. Datan som samlas in anonymiseras och kodas innan den används till forskning och utveckling.

I de fall Haverikommissionen genomför djupstudier frågar man de inblandade i olyckan om det går bra att, via en läkare, få tillgång till att koda eventuella skador. Även polisens rapporter ingår i den typen av analys. Alla detaljer behövs för att man på bästa sätt ska kunna utveckla säkerheten vidare.

Stolar som skyddar ryggen

Ett konkret exempel på förbättrad säkerhet gäller stolarna i nya Volvobilar. Vid avåkningsolyckor upptäckte Haverikommissionen att passagerarna ofta fick ryggskador. Det visade sig att vid en avåkning slog bilen hårt i diket med underredet. Detta gav svåra skador på ländrygg och rygg. För att komma tillrätta med detta utvecklade Volvo en ny typ av stolar som tar upp en del av energin för att skydda ryggen. Dessa stolar sitter sedan ett antal år i alla nya Volvobilar.

Läs mer om KrockdetektivernaExtern länkBygg din egen säkra VolvoExtern länk
Laddar…
Annons
Annons
Annons