Kritiserat Nationalmuseum ger plats åt företag

Under strecket
Publicerad
Annons

Nationalmuseum har blivit hårt kritiserat för utställningen om varumärken som öppnar i dag. Sammanlagt fyra miljoner kronor har satsats av olika företag och Marita Ulvskog menar att museets ledning i stället borde begära extra anslag.

Nationalmuseums nya utställning, "Identitet - om varumärken, tecken och symboler", har mötts av kritik redan före dagens vernissage.
Det gäller finansieringen: Fem stora svenska företag, eller delvis svenska, har vart och ett betalat mellan 600000 och 900000 kr för att få vara med, plus upp till 100000 kr för 200 exemplar av katalogen.
Ett museum som säljer sig, men säljer sig dyrt? Kulturminister Marita Ulvskog tycker att överenskommelsen mellan institutionen och Trygg-Hansa, AstraZeneca och de övriga tre är "konstig", ett ord som kanske döljer "fel" eller "i strid mot museets policy". Fast innan hon säger mer vill hon se utställningen.

Annons
Annons
Annons