Kritiker lanserar plan B

Striden om Nya Slussen eskalerar. Nu lanserar motståndarna ”Slussen Plan B” – ett billigare alternativ, utan nya höghus mitt i Stockholms hjärta. Det sker samtidigt som ett viktigt domstolsbeslut väntas i dag. En rad rättsprocesser om Nya Slussen väntar.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Det förslag för ombyggnaden av Slussen, som nu lanseras av bland annat arkitekten Lennart Klaesson, behåller bland annat den k-märkta trafikkarusellen från 1935.

Det förslag för ombyggnaden av Slussen, som nu lanseras av bland annat arkitekten Lennart Klaesson, behåller bland annat den k-märkta trafikkarusellen från 1935.

Foto: INGVAR KARMHED
Annons

”Den bittra sanningen är att Nya Slussen aldrig kommer att genomföras”. Det kaxiga påståendet kommer från arkitekten Lennart Klaesson, med bakgrund på Stockholms stadsbyggnadskontor, som tillsammans med bland andra nationalekonomen Richard Murray i dag presenterar ”Slussen Plan B” i ett försök att starta om hela Slussen- projektet på en mer återhållsam nivå.

Det nya förslaget är helt fristående från Stockholms stad, och utgår från redan gällande detaljplaner. Därmed skulle ombyggnaden bli mycket mindre. Alliansens visioner om höghus framför klassiska restaurang Gondolen finns inte med. Borta är också de tänkta fastigheterna framför Slussens panorama, liksom den väldiga bussterminalen som Stockholms stad vill spränga in i Katarinaberget. Enligt ”Plan B” placeras i stället en modern busstation ungefär som i dag, nära t-banestationen. Och i stället för nordvända trappor mellan Gamla stan och Södermalm, öppnas ett stort bilfritt ”Karl Johans torg” i söderläge.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons