Kritiken: Facebook agerar för sent

Sociala medier-experten Brit Stakston anser att Facebook gör för lite.
Sociala medier-experten Brit Stakston anser att Facebook gör för lite. Foto: Simon Rehnström och Gorm Kallestad/NTB Scanpix

Miljardbelopp står på spel när Facebook och Google ska bekämpa lögner i politiska annonser inför det amerikanska presidentvalet. Sociala medier-experten Brit Stakston anser att Facebook gör för lite – och agerar för sent.

Under strecket
Publicerad
Brit Stakston.

Brit Stakston.

Foto: Simon Rehnström
Det enskilda företag som tjänar mest pengar på valrörelsen är Facebook.

Det enskilda företag som tjänar mest pengar på valrörelsen är Facebook.

Foto: Richard Drew
Frida Stranne.

Frida Stranne.

Foto: Malin Hoelstad
Annons

Det var en av Facebooks svåraste kriser. När det uppdagades att Cambridge Analytica hade använt plattformen för att samla in information om Facebook-användare, och sedan skicka riktat pro-Trump-material till dem under det amerikanska valet 2016.

Inför höstens amerikanska val den 3 november har Facebook och de andra sociala medier-jättarna vidtagit en rad åtgärder för att minska risken för otillbörlig valpåverkan.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons