Kritik mot cykelplanering i Stockholm

Bara en av tre Stockholmscyklister känner sig prioriterade i trafiken, visar ny forskning. Ett problem är att trafikplanerarna i Stockholm buntar ihop cyklister och fotgängare, och att de låtit cykelbanor komma in i ett sent skede i planeringen av ny infrastruktur.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
I Götgatsbacken i Stockholm satte polisen nyligen fast cyklister för fortkörning.

I Götgatsbacken i Stockholm satte polisen nyligen fast cyklister för fortkörning.

Foto: INGVAR KARMHED
Annons

Genom decennierna har Stockholm prioriterat cyklister långt efter bilister i planerna för trafiken, visar en avhandling av Till Koglin vid Lunds tekniska högskola. Han har bland annat intervjuat trafikplanerare i Stockholm och Köpenhamn.

– Något som slog mig var att i Stockholm dröjde det länge innan man nämnde cyklismen när man talade om olika trafikprojekt. Personen som var cykelplanerare upplevde att han alltid kom in sist i projekten. I Köpenhamn utgick alla, oavsett vilken nivå i trafikplaneringskedjan man befann sig, i första hand från cykling. I Stockholm pratar man också gärna om att man prioriterar både cyklister, fotgängare och bilar. Men det är omöjligt, säger han.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons