Annons
X
Annons
X

Kristallklara former

Kristallkronor är en tidlös raritet som kräver sin tid. Åtminstone om man vill att prismorna ska gnistra likt juveler.

1 2
Foto: Lars Collin
1 2

Catharina Neidenmark, K A Jonsson Efterträdare.

Foto: Lars Collin

**Logotypen med **initialerna KAJ Armatur är bekant för många stockholmare, allt sedan 1902 har K A Jonsson Efterträdare tillverkat, renoverat och rengjort kristallkronor. För drygt tjugo år sedan upphörde dock den egna tillverkningen. Catharina Neidenmark tar fram en stege och balanserar högt uppe i taket få att få fingrarna på en nytillverkad kristallkrona i gustaviansk stil. Just nu är det fullt i butiken och många kunder vill ha sina kristallkronor renoverade.

Kristallkronor i offentliga miljöer är också en del av verksamheten. Hotell, restauranger och inte minst kyrkor har stora pjäser som tar tid att renovera. K A Jonsson har Riksantikvarieämbetets tillstånd att restaurera kristallkronor i kyrkor. Fyra, fem per år är vad som hinns med.

– Vi blir allt färre som sysslar med kristallkronor. En av våra större kollegor, anrika Fongs Gelbgjuteri i Gränna, lägger ner i sommar, vilket innebär att det plötsligt bara är vi och – så vitt vi vet – ett företag på Gotland som jobbar med renovering av kyrkkronor, säger Catharina Neidenmark vars föräldrar tog över företaget på 1980-talet.

Annons
X

**Men även privatkunder **behöver se över sina kristall- och mässingskronor. Och det handlar inte bara om att putsa upp prismor utan att komplettera med exakt rätt årsmodell och kanske löda om mässingskonstruktionen. Catharina Neidenmark menar att det kan bli problem när en kund har köpt en modern kristallkrona, men där materialet under den förmässade ytan kan vara av både zink och andra metaller.

– När något sedan går sönder går det inte att löda ihop, utan man får antingen leta reservdelar eller sätta dit något som påminner.

Hur vet man en kristallkronas värde?

– Det är en hel vetenskap. Värdering är väldigt svårt eftersom det är mycket som spelar in: tillverkningsperiod, vem som har gjort den och var, kvaliteten på prismorna, om det är originaldelar. Självklart styr också populariteten. I början av 1980-talet såldes allt som hade med kristall att göra till fullständiga fantasipriser.

Hagelins Antik i Stockholm har sålt över 2 000 kristallkronor under de senaste 40 åren och har alltid minst ett 60-tal i butik. Utbudet sträcker sig från 1700-tal till tidigt 1900-tal. Bäst säljer klassiska kronor: rokoko, barock, gustavianskt eller oscarianskt. Men egentligen handlar allt om skicket på varje krona.

Auktionsfirmornas utbud är just nu mer skralt vad gäller kristall- och ljuskronor. Prisbilden har generellt gått ner och kan variera från 1 000 kronor till upp emot 20 000 kronor.

– Fina gamla gustavianska ljuskronor fungerar, men ju mer våld man har gjort på dem desto lägre blir priset. Hos oss konkurrerar klassiska kronor snarare med moderna antikviteter. En PH-lampa från 1960-talet kostar numera nästan lika mycket som en stor kristallkrona, säger Jani Andersson, vd på Metropol Auktioner.

Tillbaka till Catharina Neidenmark vid stegen på Odengatan: vilket slags underhåll kan den tålmodige göra själv?

– Antingen lyfter man ner kronan från taket, så att man får en vettig arbetsställning, eller om man gillar att stå på stege. Sedan är det handtvätt som gäller. Vi använder ett eget kristallputsmedel som i princip är jämförbart med ett låglöddrande diskmedel med vissa tillsatser för att hålla finishen uppe. Spä ut med vatten och använd mikrotrasa.

Annons
Annons
X

Kristallklara former

1 2
Foto: Lars Collin

Kristallklara former

1 2

Catharina Neidenmark, K A Jonsson Efterträdare.

Foto: Lars Collin
Annons
X
Annons
X