Inte orka gå i trappor kan innebära livsfara

Turt trappa i Oslo har 230 trappsteg och är ett populärt träningsställe.
Turt trappa i Oslo har 230 trappsteg och är ett populärt träningsställe. Foto: Vidar Ruud/TT

Trots att trappgång är gratisträning väljer vi instinktivt bort det. Forskare försöker få oss till det genom att att vädja till vårt säkerhets­tänk – hur skulle du klara en utrymning via trappor?

Under strecket
Publicerad
Trots god hälsoeffekt av trappor väljer de flesta rulltrappan, som här på Centralen i Stockholm.

Trots god hälsoeffekt av trappor väljer de flesta rulltrappan, som här på Centralen i Stockholm.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Amitava Halder.

Amitava Halder.

Foto: Privat
Professor Mai-Lis Hellénius.

Professor Mai-Lis Hellénius.

Foto: Ulf Sirborn
Att gå eller springa i trappor är riktigt effektivt både som konditionsträning och styrketräning.

Att gå eller springa i trappor är riktigt effektivt både som konditionsträning och styrketräning.

Foto: Patrick Semansky/AP
Annons

Tröskeln för att börja gå i trappor är egentligen bara de cirka 17 centimeter man behöver lyfta foten i första steget upp. Att gå i trappor är gratis, de finns både ute och inne och man behöver inte byta om. Trappgång har goda hälsoeffekter i alla åldrar. Det är bara ett krux. Vi låter helst bli.

Studier visar att 90–95 procent väljer att ta rulltrappan istället för trappan i köpcentrum, på busstationen och tågstationen. Hur många som undviker trappor i offentliga miljöer påverkas bland annat av hur trappan är utformad och hur långt det är till närmaste hiss eller rulltrappa.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons