Annons

Magnus Eriksson:Kriminalfilmen som samhällets termometer

I dag har filmatiseringen av ”Män som hatar kvinnor” premiär. En ny avhandling av Daniel Brodén betraktar svenska kriminalfilmer ur ett folkhemsperspektiv. Snarare än att skapa debatt har filmerna oftast beskrivit förändringar som redan cementerats.

Under strecket
Publicerad

Noomi Rapace som Lisbeth Salander i filmatiseringen av ”Män som hatar kvinnor”.

Foto: Mary Evans/IBL

Noomi Rapace som Lisbeth Salander i filmatiseringen av ”Män som hatar kvinnor”.

Foto: Mary Evans/IBL
Noomi Rapace som Lisbeth Salander i filmatiseringen av ”Män som hatar kvinnor”.
Noomi Rapace som Lisbeth Salander i filmatiseringen av ”Män som hatar kvinnor”. Foto: Mary Evans/IBL

Vilken är den sämsta svenska film som gjorts? Det är en fråga som de flesta filmälskare har ett svar på. Inte sällan är det en deckare eller thriller, som får den föga ärofyllda titeln. Ingmar Bergmans bidrag till det kalla kriget, ”Sånt händer inte här”, någon av Arne Mattssons filmer eller ”Tystnadens hus”, som 1933 marknadsfördes som ”den första svenska kriminalfilmen”, hör till de filmer som brukar göra upp om mästarbältet.

Annons
Annons
Annons