X
Annons
X
Konst
Recension

Bilden av krig Våldets bilder med analytisk udd

Hur vi ska förhålla oss till det överflöd av bilder av våld som sköljer över oss? Det är när den mycket genomtänkta utställningen "Bilden av krig" sätter igång den sortens frågor den är som bäst.

Gerhard Nordström, Utflykt i det gröna, 1970.
Gerhard Nordström, Utflykt i det gröna, 1970. Foto: Bonniers konsthall

Året är 1937 och den spanska republiken håller på att förlora inbördeskriget mot Francos fascister. De använder därför sin plats på världsutställningen i Paris för att visa Pablo Picassos ”Guernica”: målningen som fångar civilbefolkningens lidanden under bombning av den by som har givit konstverket dess namn. I dag är ”Guernica” en av världens mest kända krigsskildringar. En kopia av den, utförd som bildväv, hänger i FN-byggnaden i New York.

Men det är inte "Guernicas" inkännande berättande om civilt lidande som utställningen "Bilden av krig" på Bonniers konsthall vill visa dig. Här undviks konsekvent sådant som på ett omedelbart sätt försöker vädja till betraktaren. Istället presenteras konstverk som relaterar till hur bilder av krig fungerar i en medierad värld. Dess udd är analytisk, snarare än sentimental. "Bilden" förstås som ett objekt som ska diskuteras.

Gerhard Nordström, Utflykt i det gröna, 1970.

Foto: Bonniers konsthall Bild 1 av 4

David Claerbout, ”Vietnam 1967, Near Duc Pho (Reconstruction After Hiromishi Mine)”, 2001. Utställningsvy på Bonniers konsthall.

Foto: Petter Cohen/Bonniers konsthall Bild 2 av 4

Martha Rosler, ”Invasion” ur ”House Beautiful, bringing the war home”, 1967-72.

Foto: Bonniers konsthall Bild 3 av 4

Broomberg & Chanarin War Primer 2, 2011 Martha Rosler House Beautiful: Bringing The War Home. Utställningsvy på Bonniers konsthall.

Foto: Petter Cohen/Bonniers konsthall Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X